Kétkeréken szép az élet
2010.02.24. 20:03
Joggal mondhatja bárki a dánokra: nincs ki a négy kerekük. És valóban, mert mindenki, hangsúlyozom, mindenki inkább teker, mint hogy autóba üljön. Jelentem ki ezt ily bátran még a tél legközepén is. Vannak autósok is persze, de sokkal kevesebb mint azt egy másfélmillás fővárosban az ember gondolná.
Hogy is kezdődött itt ez az egész bicikli őrület?
Történelem és infrastruktúra:
Még a 20. század elején építettek bicikli utakat a tavak, meg kanálisok köré, majd a II. világháború alatt megdrágult üzemanyag miatt a kétkerekű közlekedés vált elérhetővé és egyre népszerűbbé. Majd a 60 as évektől kezdve a kormány is felismerte a biciklizés előnyeit, fontosságát és a 80 as évektől kezdődően elkülönített utakat építettek a kerékpárosok számára. Ez olyannyira működött hogy mára már 350km-nyi tekerhető út várja koppenhága lakosait. Ebből 41 km úgyn. Greenway, ami azt jelenti, hogy a közlekedési lámpák úgy vannak beállítva, hogy ha 20 km/h-val hajtod a pedált, akkor végig zöldet kapsz! Ezt szemlélteti az alábbi videó is:
Az üzemanyag is elég drága (380-450 Huf), és az autók adói is nagyon magasak. A felső vezetés egyébként növelni akarja a bicajjal munkába járók számát is, ezeket bizonyos kedvezményekkel tudják befolyásolni. (pl. vásárlási utalvány).
Szóval biciklivel itt nagyon könnyen és biztonságosan lehet közlekedni. Az autósok is figyelnek, mindenhol külön lámpák és felfestett kék sávok terelnek. A biciklilopások ellen RFID (rádiófrekvenciás azonosító) chipeket raknak a kerókba, és GPS-szel elátott RFID szkennereket a tárolókba, ami eltűnés esetén egy emailt küld a gazdinak tulajdona hollétéről!
És igen, ilyen időben is mindenki nyomatja: (kis hangulatvideó a pihenés kedvéért)
Az eszköz szentesíti a célt
Rengeteg féle biciklit lehet itt látni. A legnébbszerűbb persze a hagyományos city bike, vékony kerekekkel, massszív fékekkel, agyváltóval. Az elterjedt világítási forma az indukciós villogó. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van 2, kb 10 centis íven elhelyezett tekercs a küllőkhöz erősítve, és egy a forgás következtében áramot kapó led (ez a villára rögzítve), ami szépen villog, amikor forog a kerék. Ez a 21. századi dinamó gyakorlatilag korlátlan ideig üzemel.
A zár legtöbbször a fék mögé rögzített zárszerkezet, ami a küllők közé reteszelhető fémmel akadályozza meg, hogy akár tolni lehessen. Persze én 1500 Huf-ért csak egy kábel vastagságnyi csigát kaptam, de arra pont elég, hogy ne vigye odébb bárki.
Montenbájk csak nagyon elvétve akad, még a többsebességet is mellőzik. És egyáltalán nincs divatirányzata a kétkerekűeknek. Tök mind1 hogy hogy néz ki, mennyi volt, gurul oszt kész, mindenki azzal jár amivel teheti. No lássuk is milyen fajok maradtak fenn a bicili -evolúció során:
Vannak olyanok akik nem férnek el egy kosárban: (pl láttam már, hogy valaki tüzifát vitt ilyen cuccal)
Van a Christianiabike (Christiania egy elég öntörvényű hippi negyed a '70 es évek óta) amibe kutya, gyerek, élelmiszer, feleség: bármi rakható...
Ahogy anya is használja:
Aztán van aki átépíti:
És ha kedve tartja, akkor zenél rajta:
Szeptemberben fesztivált is rendeztek a bicajosoknak, ott volt hogy egy 11 személyes kerót tekertek a résztvevők.
Christiániában egyébként nagyon divat az egyedi festésű, formájú, alakú, funkciójú járgány, ennek megfelelően ott igen érdekes dolgokat lehet látni.
Természetesen taxiként is remekül funkcionálnak az ilyen beülős dolgok:
Na és persze egy városban ennyi guruló fém már nem fér el egy emeleten:
És van, ahol támaszkodók, meg kapaszkodók segítik a pirosnál várakozókat:
Tavasszal, amikor még több turista jön a városba, szépen kipakolják az ilyenkor gondolom szerviz alatt lévő City-bike-okat. Amiről annyit érdemes tudni, hogy 20 koronával tudod kiszabadítani a tárolóból, majd használat után (ami teljesen tetszőleges) visszarakva a 20 koronádat is visszakapod (mint a bevásárlókocsinál). Persze mondták, hogy nehéz találni rendesen funkciónáló szitibájkot. Lássuk:
A mostani időjárás nem kíméli az eresz alatt hagyott szamarakat sem:
This is
SPARTA
És nem véletlenül nevezik City of Cyclists-nek (a biciklisek városa):
És a végére egy búcsúvideó, csak mert a kísérőzene is tetszet
(A videón látható egy bicikli forgalom számláló. Elég vicces):
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.